ילדותי השנייה אוהבת מותגים

כנראה שפלישת המפלצות משבוע שעבר עדיין לא תמה, בשבוע נוכחי שמנו לב שכרמל הוא כבר ממש ביג פוט,  ואגודל שמנמה ומפלצתית מתבצבצת לה מהסנדלים. אז פינינו לנו אחר צהריים ונסענו לקנות נעליים במרכז קניות סואן. כרמל שנפעם מהגודל של המרכז שאל "אימא, איזו עיר זאת…?"

שוטטנו רבות בין החנויות העמוסות,  ולא הצלחנו למצוא שום דבר שיספק את הרודן הקטן, כי כרמל החליט שהוא מעוניין רק בנעליים עם דמויות עליהן- כלומר ממותגות.

אז עצרנו, לחמש דקות, עם האייס קפה הממותג שלי, כי אין כמו הקפאת מוח רצינית ביום חם, וסוגיות עקרוניות לתת עליהן את הדעת באמצע מרכז קניות שבאמת נראה כמו עיר, ולא רק בעיניים של ילד בן ארבע.

ובזמן שכרמל בונה מגדל משקיות סוכר, חשבתי על ילדותי שלי, ובאילו מותגים אני חשקתי. נדמה לי שבעיקר אספתי מדבקות של חבורת הזבל, אבל לעתים יש לנו נטייה לזכור את הדברים שמחזקים את התפיסה העצמית הנוכחית שלנו, אז יכול מאוד להיות שגם אהבתי ברביות. אני בהחלט זוכרת את הסקרנות הבריאה שלי לגבי העניין עם הרגליים שלהן שיודעות לעשות קליקים. כך או אחרת, אני זוכרת שהחפצים של חברותי לכיתה היו ממותגים לחלוטין.  החל ממחברות צבעוניות של בוורלי הילס, סט טושים של הולי הובי, וסער פיין גזור להפליא ומודבק במקומות הנכונים. ולי לא, ולא חשוב הסיבות,  חשוב שאני זוכרת את התחושה הלא נוחה מול העיניים הבוחנות והבודקות בתחילת השנה. גם כיום, כשאנחנו נפגשים עם חברים של כרמל, אנחנו שומעות את אותן שיחות: הילדים משווים ביניהם, למי יש איזה צעצוע,  וחולצה של איזה דמות, מדבקות, קעקועים ועוד.   אבל האם זה מספיק ? מספיק כדי שהזיכרונות האפלים שבתוכי, בתור ילדה מקובלת אומנם, אבל תמיד עם איזו הרגשה של חוסר שייכות, צריכה או  אמורה להשפיע ולשנות החלטות עקרוניות?

מצד שני, איזו חשיבות עצומה יש בהערצת דמויות ובאיסופן, במיוחד בגיל הילדות. הצורך בהזדהות חשוב להפנמת תכונות רצויות, ולגיבוש הזהות המתעצבת. כך למשל, רצון להידמות ולאמץ תכונות שיש לגיבורי על כמו:  חוזק, חוסר פחד, התמודדות, כריזמה, חברותיות. כל אלו מהווים בסיס איתן לביסוס תפיסה עצמית חיובית וזהות עצמית ברורה.   היכולת למצוא מכנה משותף ולהתחבר לילדים בקבוצת גיל שלך באמצעות הערצה משותפת היא  יכולת מופלאה, שבמימוש נכון מסייעת בתיווך וכפרקטיקה לחברות והצלחה.

אז מה ההבדל בין היום לאז ? בין הזיכרונות שלי,  בהם אני ממתינה ליום מיוחד, לחג פסח או ראש השנה  רק כדי ללכת עם אבא לקניון ולבחור ג'ינס, levise  501    גזרה נמוכה, מידה 25 (אח הימים …) לבין הזיכרון הנוכחי המתהווה,  שבו כל מוצר שאנו רוכשים הוא ממותג, ומשלמים עליו מחיר -תיק לגן של ספיידרמן, חולצות, נעליים,  ארטיק קרח של אנגרי בירדס בעשרה שקלים  והיריעה קצרה…

אני לא יודעת, לא לי הפתרונים, והסוגיה הזאת כנראה תמשיך לרחף מעלינו עוד הרבה זמן. אבל בינתיים,  האייס קפה פעל את פעולתו, והתיישבנו אני והילד הנבון שלי לגבש פתרון יצירתי :

והנה הוא לפניכם:

פרמנו את האפליקציות של גיבורי העל מנעליים ישנות, וגם קנינו אפליקציות חדשות בכמה שקלים מחנות יצירה, והלכנו לצוד נעליים מתאימות שבהם גיבורי העל יוכלו להתחבא  עד שמישהו יזעיק אותם לעזרה (את זה הכנסתי למקרה שהאפליקציות לא ישרדו…)

והנה מצאנו, נעליים טובות ונוחות במחיר שפוי, חיברנו את האפליקציות החדשות.

וככה זה נראה:


ואז כבר נכנסו לזה, הכנו נרתיק לבקבוק מים-  כל מה שצריך :כיסוי בד למשקפי שמש שמסתובב בכל בית בחוסר מעש, גזירה מלבד של סמל ככלשהו, עיניים זזות. פשוט ונעים.

גזרנו מלבד גם דמויות של פיניאס ופרב ותפרנו לכרית, את הטמפלטים תוכלו למצוא כאן : ומי שלא יודע לתפור אפשר להשתמש גם בדבק בד או דבק רב תכליתי.

אחרי ניסיון אחד שלא צלח, סוף סוף יצא לי אנגרי בירד ראוי לצילום, הטמפלטים מכאן:

ומה זה החזיר העקום הזה ? למי אכפת, כרמל מטורף עליו וכל דמויות הפליימוביל (אפרופו מותגים) נמצאות בתוך פחית המטרנה החזרזירית הזאת.

שיהיה לנו רק טוב !

ימה.


10 מחשבות על “ילדותי השנייה אוהבת מותגים

  1. אהבתי את החיבור לעבר ואת השאלות המהותיות שהעלית. בסוף נראה לי שהזרם סוחף את כולם… יופי שהרעיונות שלך כל כך נגישים לכולם!

    אהבתי

  2. יפה מאד!!! הנה אלטרנטיבה שפויה (ולא קל למצוא כאלה) בעולם ממותג מידי שבו כמעט ואין לך לאן לברוח. זה הרי מתחיל תמים (מה תמונה של גיבור על כבר יכולה להזיק?) אבל בעצם מפתחים לילדים שלנו הרגל מגונה שגודל עימם ומתפתח לתרבות צריכה שמכוונת ע"י שווק חיצוני .מין תאווה כל פעם למשהו חדש שאנו חייבים כדי להרגיש יותר טוב עם עצמנו.. (ויש עוד הרגבה מה לומר בנושא הזה..).אז אני כאמא לא קיצונית לשום כוון מנסה לנטרל השפעות אלה או לפחות לווסת את מידת כניסתם לחיינו וביתנו הקט ויצירה עצמית זו דרל נפלאה. בנוסף כהרגלי מייצגת את הצד של הבנות (אין ברירה 3 בנות מציפות את הבית ואת המחשבה בהרבה ורוד..) אז אם כבר מדברים על החשיבות של ההזדהות עם דמות חזקה – לבנות שלי כמעט ואין בנמצא דמויות כאלה!! הגדולה שלי (בת 7) הכריזה כבר מזמן שהיא לא אוהבת בראציות כי הן עם ראש גדול מידי ועיניים ושפתיים ענקיות ומאופרות (!!) מידי… תודה לאל כנראה שמהו עשיתי נכון והתאומות בנות ה-4 לומדות ממנה. בארביות?? עם מה יש להזדהות פה עם הבלונד והבגדים?? אוקיי בניגוד לרצוני פלשו הנסיכות לחיינו אז אני מנסה לדלות את הטוב – בל מהיפה והחיה קוראת ספרים לפחות…והיא מעדיפה אופי על פני יופי…הנסיכה יסמין מסתובבת עם אריה ומצטיירת כדמות חזקה עם ערכי משפחתיות חזקים.. אבל מי שלבושה בוורוד זו אורורה ש…מחכה שיצילו אותה רוב הזמן כמו גם שלגיה וסינדרלה שמנקות רוב הזמן…אז לפחות יש את "דורה החוקרת" הגדולה למדה ממנה קצת אנגלית ,אבל לצערי דורה חוזרת על עצמה ובנותיי הקטנות רמזו לי שהיא יותר "דורה החופרת"…אז מה עושים??? היות ואני לא שמה דגש על הבדלי ג'נדר רותם הקטנה ביקשה שאקנה לה כותונת של ספיידרמן אותו היא מעריצה מאד (יש לנו גם מברשת שיניים ספיידרמן לשנייה יש רכבת). אני כל כך שמחה שהיא הצליחה להזדהות עם דמות חזקה בלי תגיות וסווגים של מין. אני בדרך לקנות אולי לא כותונת (לא מצאתי חלקה..) אבל לפחות טישרט ודווקא של בנות. והשאלה עכשיו היא איך הסביבה תגיב והאם יצליחו לקלקל את צורת החשיבה הלא מוטה שלה??

    אהבתי

  3. נדמה לי שהחברה כיום יותר סלחנית כלפי בנות שחובבות עניינים שהם לכאורה "בניים", שימי לב שכמעט כל ראיון עם דמות נשית מפורסמת, כאשר היא נשאלת על הילדות שלה היא מספרת שהיתה סוג של בן.
    אם כך, מי הן הבנות שאהבו נסיכות וברביות כשהיו קטנות ? ולמה כיום זה נתפס כמשהו שלילי ?
    אני עדיין לא מבינה בסוגיות של בנות, אבל אני כן יודעת שאני מתחלחלת כל בוקר כשאני נכנסת לגן של כרמל ואני רואה את הגננות ומהמטפלות משחקות לבנות בשיערות, הבנות יושבות להן על הברכיים והן אוספות להן את השיער בקוקיות, מחמיאות להן על הבגדים והשמלות היפות שלהן, לעומת בנים שמבקשות מהם "תן כיף" והיחס כלפיהם תוקפני יותר.
    אני מאוד משתדלת כשאני נפגשת עם בנות של חברים לא לומר להן שהן יפות או להחמיא על בגדים, יש מספיק איכויות אחרות ששוה לחזק אצלן ולא רק את היופי והמראה. אין ספק שזה לא אינסנקטיבי, לפחות לא בשבילי.
    עוד דבר שמסקרן אותי זה האם תפקידנו לשפוט ולשאול את השאלות על ממי ראוי לאמץ תכונות וממי לא, או יותר לסמוך על הילד שידע לעשות את השיפוטים והאבחנות שלו. הדבר דומה לכך שישנן בחירות של חברים של כרמל שאני לא הכי מתחברת אליהן בלשון המעטה, אבל להתנגד לבחירות אלו משמעו לא לסמוך עליו, והדבר, אני מאמינה ייצור דיסוננס אצלו בין הבחירה הטבעית שלו לבין הבחירה שלי כפי שהוא מפנים אותה או את חלקה, כמו שציינה עינת חברתי הנבונה כל כך. עם כל הקושי וכמה שזה לא טבעי לנו, כדאי לחפש מה מוצא חן בעיניו בילד ולנסות להתחבר לזה. קיצר לא פשוט, אבל ללא ספק מעורר מחשבה ומסקרן. וחוץ מזה שהתגעגעתי אלייך מאוד. נשיקות לבנות.

    אהבתי

  4. ימה- ממש מקסים! אהבתי את הרעיון שאין מנוס ממותגים אבל יחד עם זאת את היכולת ליצור משהו קצת אחר ולא להשלים לגמרי עם קנייה יוקרתית וממותגת!
    שאפו!
    מורן

    אהבתי

  5. ימיתוש…אני תמיד נהנית לקרא את הבלוג שלך על אף שמדובר בשעה מאוחרת וטרם התקלחתי ואני הרוסה מעייפות ….אבל זה כ"כ מרתק והכתיבה שלך סוחפת ויצירתית כאחד. הצחקת אותי כ"כ ואף העלת בי זכרונות של הולי הובי ובוורלי הילס….כן גם לי היו מספר לא מועט של פריטים ממותגים בילדותי…. אני רק רוצה לציין (לטוב או לרע…) שהם גדלים זה רק הולך ומחמיר…הם דורשים מותגים הרבה הרבה יותר יקרים כמו NIKE ועוד… , משווים למי יש פריט כזה או אחר ואם זה לא ממותג הילד לא יכול להצטרף למשחק כזה או אחר או להשתתף בפעילות מבלי שיצטייד במותג הרצויי … ואז הוא שב הביתה ובוכה שלא שתפו אותו במשחק כי אין לו נעלי NIKE לדוגמא או קלפי אנגרי בירדס ועוד ועוד …כך שזה בהחלט אינו פשוט ומצריך מאתנו ההורים להכיל את תסכולו של ילדינו אך יחד עם זאת לא להישאב לסחטנות הרגשית וללמד את ילדינו שמי שירצה להיות חבר שלנו …יעשה זאת בזכות מי שאנחנו ולא בזכות מותג כזה או אחר שיש או אין לנו… אני אחרי הרבה שיחות משותפות עם סהר על הנושא , בהן הצגתי בפניו את הדברים ממבט בוגר וריאלי הצלחתי לגרום לו לוותר מרצונו שלו ולהבין באמת את החשיבות הערכית …. אך בהחלט ניתן ללמוד ממך בדרכך הייחודית והיצירתית ליצור יחד עם ילדך את הדברים שבאמת אוהבים …שפתאום מקבלים רבדים אחרים של עומק ומשמעות והופכים לחוויה מדהימה עבור הילד… אין אין
    אין……………….עלייךךךךךךךךךךךךךךךךך . כל הכבוד!!!!

    אהבתי

כתיבת תגובה