הבית של ניהאד דביט

את ניהאד דביט פגשתי לראשונה בסטודיו של גלי קמיל המקסימה, סטודיו הפסיפס שלה נמצא  ברחוב מלא חיים במזכרת בתיה. בסטודיו היא מלמדת פסיפס, וישנן סדנאות נוספות שמועברות על ידי אמנים נוספים,  עידית הראל הנהדרת מלמדת ציור במשיכת מכחול, וניהאד דביט מלמד פיסול באמצעות חוט ברזל. סדנא מהסוג האהוב עלי, חומר גס ולא מעובד, שילוב של ידיים מחוספסות ומלוכלכות, עבודה שלא מתמסרת בקלות, אבל אם הצלחת להכניע את החומר, הוא שלך, ואתה שלו, התאהבות מוחלטת.

בדרך כלל אני אוהבת לעבוד בשקט, להקשיב לסודות שהחומר מספר לי. אבל בסדנא הייתי מרותקת, ניהאד סיפר, ולסיפור חיים הייחודי שלו, היה קול אותנטי, נהנתי להקשיב לאהבה העצומה שלו לאומנות בכלל, ולחומרים השונים שהוא עובד איתם. ניהאד ספר על החוויות שלו בבית ספר לאומנות, על החיים ברמלה, על היחס שלו לאומנות, ועל הבית שלו. הבית שלו, שאותו הוא בונה ומעצב ברמלה, ועל ההשראה העצומה שהוא סופג מהסביבה הטבעית שלו , מהאישה שלו, ומהעבודות שלו. באותו רגע ידעתי שאני חייבת לנסוע לראות את הבית ולבקר את ניהאד שוב, ויומולדת ההשראה שלי היווה הזדמנות מצוינת.

כבר בכניסה לבית של ניהאד מקבלת את פנינו אישה עצומה עם נוכחות מרשימה, מאחוריה בטון החשוף, אנחנו בשכונה שמזכירה לי מראות מהילדות, ילדים רצים בחוץ, שכנות עומדות בחוץ בהפסקה מניקיונות השישי, מפטפטות, מהבתים עולים ריחות בישול, אי אפשר לפספס את הבית של ניהאד, הדרך מובילה אותנו מעצמה.

כניסה לבית של ניהאד דביט

התחושה רק מתגברת כשאנחנו נכנסים פנימה לחלל מואר ומרחיב לב, השראות ערביות בבניה העגולה, הקימורים ענוגים, שילוב מרטיט בין אבנים חשופות לעבודות בחוטי הברזל משולח הרסן, יצר חלל עוצר נשימה ביופיו, במורכבותו. חלל  שאט אט נגלה אליך, מפתה  ומסחרר, כמו רוקד איתך ועוצר.

ניהאד מקבל את פנינו בחיוך רחב ובטוב לב, בתנועות יד רחבות, פותח את ביתו ואת ליבו, הוא זוכר אותי מהסדנא, זוכר את השקט שלי. ניהאד שב ומספר על ההשראות שלו, הוא מרבה לפסל נשים גדולות, יפות , פוריות, ההשראה מגיעה מאישתו, הנוכחות שלה מורגשת בנשמה של הבית. בכל פינה, בכל תנועה.

האישה של ניהאד דביט

 ניהאד חוזר לבראשית, שהיה לערבי הראשון שהתקבל לבית הספר לאומנו  תלמה ילין, וזכה במלגת לימודים באקדמיה הגבוהה לאמנות בסופיה, בולגריה. שם הקים וניהל מסעדה שקרא לה "רמלה".

הבית של ניהאד דביט

" יצירה" הוא אומר, "לא מספיק שתהיה יפה, היא אפילו לא צריכה להיות יפה, היא רק צריכה לספר סיפור…לגעת."

והפסלים, היצירות,החומרים והשילובים  אכן נוגעים, אפילו בועטים, מספרים משהו, לוחשים. ניהאד עובר בינהם,מספר על המהות שלו, על הגלגול שהחומר עבר ואז למי הוא נמסר, ובאילו תערוכות השתתף. יש לו קסם לניהאד, בחיוך בישן הוא מתוודה שהוא וטכנולוגיה אלו עולמות נפרדים, ועל רוב הפרסומים עליו הוא לא מודע. אנחנו משמיעים לו תקציר ווקלי שמספר עליו באפליקציית התיירות של עיריית רמלה, הוא מחייך בביישנות. מודה לנו,  וחוזר לאומנות, חוזר לדרך שלו.

אומנות ברמלה

הבית רחמי ומכיל, האבנים, שילובי הצבעים, החספוס והרוך, הכול נעשה באהבה ובאיטיות, "שנים נמשכת העבודה על הבית", ניהאד מספר, "כל פעם שיש קצת כסף אני ממשיך ועושה ומייצר".

"עצי הזית בבית מביאים לי ברכה, ופרנסה טובה."

יצירת הבית היא מלאכה שנמשכת, תהליך מחזורי, נוצר לו לאיטו שכבה על שכבה.

nihad dabit house in ramle

שולחן העבודה של ניהאד עמוס עבודות לא גמורות, תמונות וספרים, הוא שולף  תמונה משולחן העבודה שלו, הוא עצמו כילד, ראשית הדרך, מסובב אותה,ומראה לנו שמאחוריה הוא צייר כילד את עצמו כמבוגר. ורמזים לדמויות המפוסלות.

הולך בדרך שלי בלי מפה, כמו עיוור, הלכתי אחרי הייעוד שלי.

השראה לאומן ניהאד דביט

ספרי אומנות ויצירה

לנפש

ניאהד דביט פיסול בחוט ברזל

אומנות ואמנים בישראלהבית משופע בסוסים, נשים ועצים

כוח חיים.

פיסול בחוט ברזל

IMG_7478תודה רבה ניהאד

על אירוח מושלם

IMG_7538

על הדרך שהובילה אותך לכאן

ימה


11 מחשבות על “הבית של ניהאד דביט

  1. הי – הייתי פעם בסדנה שלו במזכרת בתיה, אכן איש קסום. לא ידעתי שאפשר לבקר אותו בבית שלו – תודה על הפוסט הזה! ממש נראה מטריף והתמונות מהממות.
    יש לך מושג מאיפה משיגים חוטי ברזל כאלו כמו שהוא עובד איתן? עדיין לא סיימתי את הפסל שהכנתי בסדנה וממש נתת לי חשק… 🙂

    אהבתי

    1. הי גילי, חוטי ברזל אפשר לקנות בטמבוריה, אני קניתי כאלו, אבל חמי גנב לי אותם, הם שימושיים לבנייה, ומשהו שבנים כנראה אוהבים לשחק איתו 🙂

      אהבתי

  2. הי ימה, נפגשנו פעם אחת ויחידה באותה הסדנה של ניהאד אצל גלי, ניהאד הוא, איש מקסים, מדהים, מלא ביידע מארח בביתו בנועם וברוגע וסיפורי חייו אכן מרתקים, כל כך נעים להיות בחברתו. נהנתי ואף התרגשתי לקרוא את הבלוג שלך.

    אהבתי

  3. תודה דבורה יקרה,
    הסדנא זכורה לי ככזו שהיו בה הרבה אומניות ואת בינהן,
    אני רואה את העבודות הנהדרות שלך בפייסבוק ואני מתמוגגת.
    תודה שכתבת 🙂

    אהבתי

  4. שלום רב,
    גם אני אוהבת להתעסק עם חוטי הברזל וכבר עשיתי מספר יצירות , אני משתתפת בסדנא למיחזור בעומר אצל סמדר. העבודה האחרונה שלי היא כבשה.
    אני מאד מעוניינת להעביר תמונה של הכבשה שלי לניהאד כדי שיחווה את דעתו.
    רציתי לשאול האם יש לניאד whatsAPP ומה מספר הטלפון שלו.
    יום טוב ושקט,
    שושנה ליבוביץ

    אהבתי

להשאיר תגובה

